reisblogzweden-kristianstad-stefanie.reismee.nl

Nosabyskolan

Na vanmorgen ongeveer 15 minuten gereisd te hebben met de bus kwamen wij aan bij onze tweede basisschool van deze reis, genaamd Nosabyskolan. Hier werden wij hartelijk ontvangen door de directeur. Hij gaf ons enkele basisinformatie over de school. Ook deze school hanteerde hetzelfde klassensysteem dan de vorige basisschool. Mijn groepje en ik werden tijdens de eerste les geplaatst bij een grade 4th groep (10/ 11 jaar). Wij mochten een rekenles bijwonen en hebbe de kinderen tijdens het zelfstandig werke mogen en kunnen helpen. Het leuke was dat de kinderen erg geïnteresseerd warenin onze taal en wilden er vanalles over leren. Zo hebben mijn leraar (die vandaag met kns meeging op bezoek) en ik enkele kinderen leren tellen in het Nederlands en zij ons leren tellen in het Zweeds. Mooi dat wij elkaar zo iets leuks en nuttigs konden leren!

Na deze les mochten wij een scienceles bijwonen bij een 7th grade groep. Ook dit was erg interessant om bij te wonen. De kinderen kregen namelijk geleerd wat ze in hun 'rugzak' moesten hebben om te kunnen overleven. In Zweden bevinden vooral in het noorden, natuurlijk veel bos en grote, verlaten stukken grond, dus moeten de kinderen weten hoe ze in nood moeten overleven en wat ze daarvoor nodig hebben.

Na deze les kregen wij nog een korte rondleiding door de school van de studenten en werd ons, wederom, een lunch aan het buffet van de studenten aangeboden! Een opvallend punt was dat de studentdn erg grote en mooie pauzeplekken hadden en dat zij er samen goed voor zorgden dat alles netjes bleef. De kinderen moesten namelijk, nadat ze aan die tafel gegeten hadden, de tafel poetsen en afvegen.

Zoals je in een eerder blog ook al hebt kunnen lezen hebbe wij afgelopen week kennis gemaakt met Zweedse studenten van de lerarenopleiding. Het leek hun leuk om samen een gezellige avond te houden om elkaar beter te leren kennen en plezier te hebben samen. Zo gezegd, zo gedaan natuurlijk! Deze avond hadden we afgesproken om ergens in de buurt van Högskolan (hun hogeschool) iets te gaan eten en daarna gezamelijk te bowlen. Wat hebben wij leuke en spontane studenten ontmoet en wat was het een geslaagde avond! En zoals elke avond hier in Zweden werd het nog eens extra vrolijk afgesloten in de nabij gelegen pub, waar we nog gezellig hebben kunnen nakletsen en kunnen meezingen met de karaokebar!

God kväll!

Brigitte.

Hey wat een leuk verhaal. Leuk om te zien dat er zoveel verschillen zijn in het onderwijs....toch? Ook leuk om te horen dat die leerlingen van de bassischool zo bereidwillig waren om met jullie mee te doen, heel knap van hun hoor. Gezellig zo'n avond even ontspanning. Ben trots op je en blij als ik je morgenavond weer in mijn armen kan sluiten. Love you.