reisblogzweden-kristianstad-stefanie.reismee.nl

Jag talar svenska!

(Dag 1 in Kristianstad)

God kväll!

De eerste dag op onze studiereis bestemming zit er alweer bijna op! Vandaag hebben wij ook weer een drukke dag gehad. Na vanmorgen lekker ontbeten te hebben bij een bakkerij verderop in de straat, zijn we vertrokken naar Högskolan Kristianstad. Dit is dus de hogeschool van deze stad, waarbij verschillende opleidingen gevestigd zijn. Hier kregen wij uitgebreide informatie over onderwerpen als het Zweedse schoolsysteem, verschillende manieren om lessen te geven en een eerste introductie in de Zweedse taal! Vooral dit laatste vond ik erg leuk en interessant. Bij het leren spreken van een nieuwe taal komt veel kijken, zoals nieuwe letters (in het Zweeds bijvoorbeeld ‘å’), nieuwe manier van het uitspreken van woorden en natuurlijk nieuwe woorden. Na hier kort les over gehad te hebben, hebben wij zelf mogen oefenen via het bord met de uitspraak. En hoe leuk is het dan dat je veel woorden qua schrijfwijze herkent uit het Nederlands!

Probeer het zelf maar eens, wat zouden de volgende woorden betekenen?

• Ris

• Te

• Mjölk

• Syster

• Bror

Aan het einde van deze ochtend kregen wij nog kort informatie over het Zweedse onderwijssysteem, gegeven door Zweedse studenten. Deze studenten zijn aan ons gekoppeld voor de komende paar dagen.

God natt, vi ses i morgon!

Brigitte.

Volgens mij is het nog niet gelukt. Hopelijk nu wel.
Ik hoor het wel van je. Wat vervelend.

Brigitte.

Hey lieverd. Leuk die Zweedse les. Was het moeilijk. Gek dat het zoveel op onze taal lijkt.
We zijn trots op je. Love you doei!!

Stefanie

Het was inderdaad super leuk! Eigenlijk was het redelijk makkelijk te volgen.
Dankjulliewel, love you too!