reisblogzweden-kristianstad-stefanie.reismee.nl

Öllsjöskolan

Gisteren heb ik een vermoeiende dag gehad met veel activiteiten waardoor ik 's avonds erg moe was. Vandaar dat nu de blog van gisteren online komt!

Gisteren hebben wij de eerste basisschool van ons lijstje mogen bezoeken. Ons bezoek begon 's ochtends. Wij werden ontvangen door de directeur, die ons vervolgens een rondleiding gaf door de school. Hierna kregen wij de keuze tussentwee verschillende groepen. In Nederland werken we in het basisonderwijs met de indeling van groep 1 t/m 8 (leeftijd tussen 4 en 12). Hier in Zweden werken ze met een indeling van grade 1 t/m 9 (leeftijd tussen 1 t/m 16). Hier zijn de eerste 2/ 3 jaar van bij ons middelbare school geïntegreerd in de basisschool. Ik heb toen gekozen voor grade 3 (9/ 10 jaar). Hier heb ik een rekenles en engelsles mogen bijwonen. Dit was erg interessant! Tijdens de engelsles oefenden de kinderen met het lezen van een verhaaltje en tegelijkertijd waren er andere kinderen die het verhaaltje mochten naspelen. Mooie werkvorm en de kinderen waren lekker in beweging en bezig! Tijdens de rekenles kregen wij te horen dat zij geen methodes hadden en alle lessen van alle vakken zelf deden ontwerpen. Zo dus ook de rekenles. Hierbij schreef de juf verschillende rekencasussen op het bord en dit moesten de kinderen oplossen. Na een beetje gepuzzel waren de opdrachten voor mij goed te lezen en kon ik dus redelijk goed ontcijferen wat de vragen in de verschillende opdrachten waren... en hoe leuk is dat!

Een ander mooi aspect in het Zweedse onderwijs is dat de kinderen elke middag lunch van warm eten op school krijgen. Mochten er dus bijvoorbeeld kinderen zijn met een slechte(re) thuissituatie, is er wel een zekerheid dat de kinderen op school tenminste goed en gezond eten krijgen.

Na de lunch op school zat onze stagedag erop en gingen wij terug naar het hostel. 's Middags stond een rondleiding door de stad op het programma, verzorgt door een gids. Hierbij zijn we op verschillende interessante plekken geweest en hebben wij iets kunnen leren over de geschiedenis van Kristianstad. Na de rondleiding sloeg de kou en de honger toe en zijn we lekker gaan uiteten bij een dichtbijgelegen restaurantje.

Zoals je kunt lezen... een drukke maar zeker leuke dag! Later vandaag komt er weer een nieuwe blog online over de ervarjngen en activiteiten van vandaag.

Adjö, på återseende!

Brigitte.

Hey sjattepie. Leuke blog leuk geschreven en fijn vaan dat werrem eten veur de kinder. En wat grappig dat stiech ut allemaol koos volgen...knap huur. Nog 2 nachten en daan bis ste weer toes.....heerlijk.
Ammeseer diech nog....doei!!! love you.

Stefanie

Hey mama, daankewel! Iech voond ut aoch erg leuk um veul deenger te kinne volgen. Nog even inderdaad en daan bin iech weer toes! Byebye!

Peter

Hoi Stefanie.leuk om te lezen dat je het erg naar je zin hebt.
Zo zie je goed dat het lesgeven niet overal het zelfde is.
Geniet er de resterende dag nog maar van !!!!!!

groetjes , Peter en Luus. (p.s. in het Nederlands )